воскресенье, 2 декабря 2012 г.

Конспект уроку


Тема  «Хімічні  властивості  основ.  Реакція  нейтралізації.»
Цілі  уроку:
·        Повторити  класифікацію  неорганічних  речовин  та  закріпити  знання  про  класифікацію  основ  на  розчинні  та нерозчинні;
·        Розширити  знання  учнів  про  хімічні  властивості  класів  неорганічних  сполук  на  прикладі  основ;
·        Показати  дію лугів  на  індикатори;
·        Конкретизувати  реакцію  нейтралізації,  як  вид  реакції  обміну;
·        Розвивати навички  складання  рівнянь  хімічних реакцій  на  прикладі  хімічних  властивостей  основ;
·        Удосконалювати  вміння  спостерігати,  аналізувати  та  робити  висновки  під  час  проведення  демонстрації,  лабораторного  досліду;
·        Формувати  культуру  діалогічного  спілкування,  необхідності  дотримуватися  правил  з  БЖД  під  час  проведення  хімічного  експерименту,  науковий  світогляд;
·        Виховувати  вміння  слухати  й  толерантно  ставитися  до  думок,  ідей,  висловлювань  товаришів.
Інструктаж  з  БЖД  -  робота  з лугами.
Обладнання  та  реактиви:  штатив  з  пробірками,  фосфор  (V)  оксид,  розчини  натрій гідроксиду,  кальцій  гідроксиду,  сульфатної  кислоти,  хлоридної  кислоти,  купрум (ІІ)  сульфату,  натрій  карбонату.
     ППЗ  «Віртуальна  хімічна лабораторія»  (демонстрація  8.18),  презентація.

Хід  уроку.
І.  Організаційний  момент.
Слайд №1. 
Успіх  -  це  сума  всіх  досягнень,  що  повторюються  кожного  дня.
ІІ. Актуалізація  і  корекція  опорних  знань.
1.     Індивідуальна  робота  біля  дошки.
Учні  виконують письмові  вправи,  самостійно  визначивши  рівень  складності.    Завдання  для  контролю  навчальних  досягнень – Моніторинг  якості  освіти:  рівнева  загальноосвітня  підготовка  учнів  з  хімії.  8  клас.  12-річна  школа.  Дегтяренко  С.Г..
1)     №  9  с. 36  -  11 балів
2)     №  6  с. 35  -  7 балів
3)     №  6  с. 37  -  7 балів.
2.? «Лабіринт  запитань»,  (відповідають  учні  класу)
      1.  На  які групи  можна  поділити  неорганічні  речовини відомі  вам?
      2.  Які  класи  неорганічних  речовин  ви  знаєте?
      3.  Дайте  визначення  оксидам.  Наведіть  приклади.
      4.  Дайте  визначення  кислотам.  Наведіть приклади.
      5.  Дайте  визначення  основам.  Наведіть  приклади.
3.  «Класифікатор»  -  хімічний  диктант.  
Один  учень виконує  завдання  на  зворотному  боці  дошки.  В зошитах  учні складають  схему  та  виконують за нею  завдання.
Складні речовини
                  
оксиди                       кислоти                     основи
MgOHClCO2Fe(OH)2HNO3,   NaOHAl2O3Ca(OH)2,
 H2SO4,  Cu(OH)2,   H3PO4,  SO2.
Взаємоперевірка  за  допомогою  слайду  №  2.
Слайд  № 2.
4. «Ланцюжок»   -  завдання:   дати  назви  речовинам  за  сучасною українською  номенклатурою.  Учні  по  черзі  дають  назви  речовинам. 
ІІІ. Мотивація  навчальної  діяльності.
         Одного  дня  домогосподарка  Олена  вирішила  скористатися  для  прибирання  оселі  двома  миючими  засобами  -  «Кріт»  та  «Сантрі  гель».  Вона  їх  змішала  ,  почала  прибирання,  але  плями  так  і  лишилися  там  де  були.  Чому ?   А  щоб  ви  порадили   зробити   Олені?
Слайд №  3.
 ?!  Дайте  відповіді  на  питання  та  сформулюйте  тему  й  мету  уроку.
IV. Вивчення   нового  матеріалу.
     Ми  вирушаємо  в  подорож   країною  Основ.   Ви отримали  путівники,  в  яких  протягом  уроку  ви  будете  робити  відповідні  записи.
«Путівники»  на  столах  учнів  в    папках  з  роздавальним  матеріалом.
Та  перед  початком  кожної  подорожі  пасажири  купують  квитки  у  відповідний  за  комфортом  вагон.  На  одній  зі  сторін  вашого  квитка   є  запис  «Обережно,  луги». 
БЖД  !  ?!  1. Про  що  свідчить  такий  запис?
                    2. Сформулюйте  правила  техніки  безпеки  під  час  роботи  з  лугами.
Гра  «Асоціативний кущ».  Ключова  фраза  - «Луги  -  їдкі  речовини». 
Завдання:  За  3 хвилини  скласти  пам 'ятку   правил  ТБ  під  час  поводження  з  лугами.
Слайд  № 4.
Самооцінювання.   Порівняйте  правила  ТБ,  які  називаєте  ви  з  тими,  що  бачите на  екрані, на полях  зошиту поставте  цифрою  кількість  правильних відповідей.
1.     Дія  на  індикатори.
1)     Що  називається  індикаторами?
2)     Які  індикатори ви  знаєте?
3)     Чи  змінюють  свій  колір  індикатори  під  впливом  основ  (лугів)?
Демонстрація 1.
а)  NaOH  +  ф-ф ;   б)   NaOH   +  м-о ;     в)  NaOH  +  лакмус;
4)     Як  змінився  колір  індикаторів  під  дією  натрій  гідроксиду?
5)     Чи  буде  змінюватися  колір  індикаторів  у разі  дії  на  них  нерозчинних  основ?
Висновок: дія  індикаторів  відбувається  в  розчинах.  Учні  роблять  відповідні  записи  в  зошитах  («путівники»).
       2. Взаємодія  лугів  з  кислотами.
Перегляд  відео фрагменту  з  ППЗ «Віртуальна  хімічна  лабораторія».
Завдання :  слайд № 5.
Висновок  та  відповідні  записи  учні  роблять  у  зошитах.
    3. Взаємодія лугів  з  кислотними  оксидами.
Демонстрація 2:
Ca(OH)2  +  CO2     →   CaCO3 ↓ +  H2O 
Завдання:  слайд  №  6.
Висновок  та  відповідні  записи  учні  роблять  у  зошитах.
4.     Взаємодія  лугів  з  солями.
Демонстрація 3.
CuSO4  +  NaOH  →
Завдання  слайд  №  7.
Висновок  та  відповідні  записи  учні  роблять  у  зошитах.
Слайд № 7.
V. Узагальнення  та  систематизація  знань.
Учні  виконують  диференційовані  завдання. 
Завдання  для  ІІІ – IV  рівня  -  слайд   № 8 .
Слайд  №  8.
Завдання  для  І-ІІ  рівня:  І  рівень  усно,  ІІ  рівень  -  зробити  відповідні записи,  використовуючи  свій  путівник.
«Загадки»  -  ігровий  момент.
1.     Ти  в  їхній  формулі  побач
Загальну  групу  цю  -ОН,
Метал  до  неї  ще  додай.
Що  буде,  друже,  відгадай?
Я  бачу  відповідь  готова:
Так  виглядає  в  нас …..  (Основа)
2.     Між лугом  і  кислотою  у  реакції
Завжди  іде  процес  нейтралізації
Забув?  Згадай,  то  не  біда,
Продукти  завжди  -  …..   (сіль  і  вода)
3.     Хата  моя,  біла хата  -
Рідна  моя  сторона  - 
Пахне  любисток , і  м’ята,
Мальви  цвітуть край  вікна.
Хату  свою  побілила  я
Розчином  …..  (гашеного  вапна) .
VI.            Висновки.
«Закінчити  фразу»
1.     Кислоту  від  лугу  відрізняють  за  допомогою  …?
2.     Основи  взаємодіють  з  розчинами…
3.     Лакмусовий  папірець…
4.     Реакція  між  кислотою  і лугом  називається…
5.     Нерозчинні  основи…
6.     Безбарвний  ф-ф  стає…
?!  Що,  на  вашу  думку  поєднало  реакції  в нашому  «асоціативну  кущі»?  Повернення до  слайду  №  3.
?!   Чого  не  можна  було  робити  Олені? 
VII.        Оцінювання.
Учні  підраховують  свої  бали  за  всі  завдання  (  робота  з  путівником)  та    називають отримані  оцінки.
VIII.     Домашнє  завдання.
Параграф  17,  підготувати  повідомлення  про  використання  основ,
№ 9, стр. 36  (посібник  Дегтяренко С.Г.)  -  4 рівень.

Комментариев нет:

Отправить комментарий